שטח 4X4 > כתבות > חדשות

מפה ומשם – לקט ג'יפאים #27

האם הג'ימני של סוזוקי מגיע לקץ חייו, מה נוצר משיתוף פעולה בין מרצדס לאינפיניטי ואיזה כלי רכב בטוחים יותר על הכביש

החודש חגגנו את שובו של הסוזוקי ג'ימני לאולמות התצוגה בארץ, אבל ייתכן שהחגיגה הזו היתה מוקדמת מדי. לקראת תערוכת הרכב בג'נבה, שתיערך בחודש הבא, פרסמה סוזוקי תמונה של דגם קונספט, iM-4, שהוגדר כ''אייקון 4X4 קטן, שיכיל את ה-DNA החדש של החברה לצד טכנולוגיות מתקדמות''. הצהרה מפוצצת משהו למה שייתכן ויחליף את הג'ימני בזמן הקרוב, לפחות במדינות בהן דרישות הבטיחות וזיהום האוויר הן גבוהות.

לסוזוקי מסורת ארוכת שנים של ייצור רכבי שטח קשוחים, כשהג'ימני הוא המייצג האחרון שלהם. אבל החברה כבר הוכיחה שבמעבר לדגמים מרוככים יותר, היא יודעת לשמור על יכולות שטח סבירות, לפחות יחסית למתחרים (ראו דוגמת הגרנד ויטארה).

אם התחזיות יתממשו, תוך שנתיים-שלוש תיעלם עז ההרים המוכרת מסוכנויות הרכב. ומי שחושב בכיוון, כדאי לו למהר ולקנות אחת כבר היום...

מרצדס בלבוש אינפיניטי

שיתוף הפעולה בין דיימלר בנץ הגרמנית לבין רנו-ניסאן הצרפתית-יפנית, הביא כבר לעולם את האינפיניטי Q30, רכב נוסעים המבוסס על פלטפורמת MFA של דיימלר, המשמשת בין היתר לייצור סדרות A ו-B של מרצדס. השבוע, גם לקראת התערכוה בג'נבה, פורסמה תמונה של קרוס-אובר על אותו בסיס, שייקרא אינפינטי QX-30. מדובר ברכב קומפקטי, שיתחרה מול האאודי Q3, ב.מ.וו X3 - ולכו תבינו, גם מול מרצדס GLA...

ניסאן מנסה להגדיל את מכירות האינפיניטי באירופה, והיא עושה זאת בהצלחה. ב-2014 נכרו קרוב ל-4000 דגמי אינפיניטי באירופה, רובם Q50, לעומת כ-2500 בלבד בשנת 2013. הדגם החדש, שייוצר בבריטניה, אמור להעלות עוד יותר את גרף המכירות.

האם רכבי שטח מסוכנים על הכביש?

לאורך שנים היה מקובל לחשוב שרכבי שטח פחות בטוחים בנסיעה על הכביש. הם כבדים ומסורבלים, מרכז הכובד שלהם גבוה, והם מועדים להתהפכות. מחקר שהתפרסם לאחרונה בארה''ב, סותר את האקסיומה הזו.

במחקר בדקו את מספר הנהגים שנהרגו בתאונות דרכים בפילוח על פי דגמי הרכב השונים. הנתונים נכונים לשנת 2012 ולפיהם בתשעה דגמים היו 0 הרוגים: אאודי A4, הונדה אודיסיי, קיה סורנטו, לקסוס RX350, מרצדס GL, סובארו לגאסי, טויוטה היילנדר וסקויה, וולוו XC90. כל הדגמים הללו הם כלי רכב גדולים יחסית, רובם עם הנעה 4X4. יתרה מכך, עוד נמצא במחקר ששיעור ההרוגים בתאונות של רכבי שטח נמוך משל כל שאר הסיגמנטים.

עורכי המחקר מייחסים את התוצאות לכמה גורמים, שאחד המרכזיים שבהם הוא המערכות לבקרת יציבות (ESP), שמונעות התהפכות, אחת מהבעיות העיקריות של רכבי השטח. יש כמובן גם חשיבות למסה של הרכב, שככל שהוא גדול וכבד יותר, יש אפשרות לבנות אותו בצורה קשוחה יותר.

אבל במחקר לא התייחסו – או שלא פרסמו את הנתונים – לכמה גורמים נוספים כמו למשל מה פרופיל הנהגים של כלי הרכב הבטוחים ומה פרופיל הנסיעות שלהם. אולי מדובר באמהות פרברים שכל השימוש שלהן ברכב הוא הסעת הילדים באזור מגוריהן ובהכרח הן מעורבות פחות בתאונות קשות? אבל זאת קושיה מהסוג שמחקרים בדרך כלל לא נותנים להם תשובה...

אגב, בצד השני של הסקאלה, של כלי רכב עם השיעור הגבוה ביותר של הרוגים, תמצאו את יונדאי אקסנט, שברולט קמרו, אוואו וסילברדו, ניסאן ורסה, הונדה סיוויק ופורד פוקוס.

תגובות

0 תגובות